Konference řeší témata vizuálního smogu, péče o veřejný prostor, zeleň, parkovací politiku a další palčivé problémy našich měst. Je určená všem starostům, úředníkům, architektům, designérům i fanouškům veřejného prostoru, kterým není lhostejná kvalita života ve městě.
WORKSHOPY – PÁTEK 8. 11.
11.00 CZECHDESIGN – Navigace ve městě
12.00 BEHAVIO – Emoce a data o dopravě
13.00 VERONIKA RÚT – Vizuální smog
14.00 KISK MUNI – Vizualizace dat a komunikace
KONFERENCE – PÁTEK 8. 11.
od 15.00 VSTUP + akreditace
BLOK 16.00–19.00
19.00 večeře
20.00–22.00
22.00 AFTERPARTY VOL I
KONFERENCE – SOBOTA 9. 11.
od 9.00 káva s Café Pilát
BLOK 10.00–12.30
12.30 oběd
BLOK 13.30–17.00
17.00 večeře
BLOK 18.00–20.30
20.30 HLASOVÁNÍ & VYHLÁŠENÍ
21.30 AFTERPARTY VOL II
Adam Gebrian se dlouhodobě věnuje popularizaci architektury a přijede odvyprávět příběh vzniku prostoru s názvem CAMP (neboli Centrum Architektury a Městského Plánování) ze svého osobního pohledu. Ať si každý může udělat představu, kolik neviditelných věcí se odehrává v pozadí. Zaměří se na problémy a možnosti jejich řešení, které budou zajímat každého, kdo čelí překážkám ve svém projektu v jakémkoli oboru.
Petra Marko se dlouhodobě věnuje tvorbě veřejných prostranství a město tvorbě s lidským měřítkem. Jako ředitelka Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) vede multidisciplinární tým, který koncepčně směřuje urbanismus a participativní plánování města s cílem zvýšit kvalitu života obyvatel. 15 let působila v Londýně, kde spoluzaložila ateliér, který se podílel na projektech městské regenerace. Byla součástí panelu mladých profesionálů britské National Infrastructure Commission a na London School of Architecture vedla výzkumné think-tanky k tématům inkluzivních měst a udržitelné mobility. Po 20 letech působení v zahraničí se vrátila do rodné Bratislavy, aby pozitivně přispěla k transformaci města.
Starosta Martin Mrkos představí projekt kultivace veřejného prostoru ve Žďáru nad Sázavou. Jako jeden z prvních v republice spolu s městským architektem Zbyňkem Ryškou rozjel spolupráci s místními obchodníky a pomocí dotačního programu změnili řadu míst k nepoznání. Jaká jsou úskalí takové spolupráce? Čím vším se společně zabývají? Jak na to reagují občané?
Helena Dobrá z Plzeňského Prazdroje představí projekt kultivace partnerských provozoven. Majitelé hospod museli sami chtít změnu a Prazdroj zase musel překročit svůj stín dodavatele nápojů a všechny vést ke kultivaci veřejného prostoru. Proč jí interně řikali "zlá paní D."? Jaké tlaky zažívala? Jak se spolupráce dařila a co se naopak nepovedlo? Jaká byla reakce lidí a co na to konkurence?
Radana Man a František Zdeněk ze Správy železnic představí projekt Manuálu pro kultivovaná nádraží, který krotí reklamní nosiče v nádražních halách. Jakou roli v projektu hrají architekti? Jak probíhá postupná kultivace nádraží, které neprojdou velkou rekonstrukcí? Proč některé změny trvají tak dlouho? Jaká je vize do budoucna?
Janek Rubeš se 10 let věnuje natáčení videií hlavně o Praze. Zaměřuje se na vztah turistů a místních a na kultivacu jejich společného vztahu. Turistům se snaží předávat různé tipy a rady, včetně varování před turistickými pastmi. Na ty se snaží hlasitě upozorňovat, protože věří, že dělají Praze ostudu. Hlavní platformou kde publikuje svou práci je YouTube kanál Kluci z Prahy. Videa zde mají stovky milionů zhlédnutí a 1.4 milonů odběratelů v zahraničí a 580k odběratelů v ČR.
Adam Vodička je spolutvůrce hotelu Anybody, „makroperformance” Nebál, či baru Super Panda Circus. Spolu se svými přáteli (Lidi z Baru) stál u nové vlny, která změnila brněnskou gastro scénu během pár let k nepoznání. Přichází s nápadem, co by prý mohla být veliká zábava vyzkoušet.
Jana Janulíková a Petr Štika představí svou několik let dlouhou cestu na pozicích ředitelky Turistického informačního centra a tajemníka městské části Brno-střed. Každý má na starost jinou část organizace brněnských vánočních trhů a nedávno získali pro město ocenění Evropské hlavní město Vánoc. Jak složitá byla regulace reklam? Jak vybírají obchodníky? Kolik to celé stojí a (ne)vydělává? Proč můžou být trhy důležité pro identitu města?
Parkovací politika je jedním z nejdůležitějších faktorů, které utváří podobu veřejného prostoru a životy lidí ve městě. Parkovací místa jsou extrémní zátěž pro veřejný rozpočet s nevelkou přidanou hodnotou, proto je nezbytné s nimi pracovat chytře. Matěj Ballo a startup Yedem pomáhá zaměstnavatelům řešit problémy s nedostatkem parkovacích míst a zároveň motivuje zaměstnance, aby využívali spolujízdu a nechali svoje auto doma. Budeme jednou všechna parkovací místa ve městě pronajímat? Jakou část práce může udělat podnikání a co musí udělat veřejná správa?
Veronika Rút je designérka a zakladatelka neziskového spolku Naše kultivovaná města. Stojí za prvním manuálem pro reklamu v Česku, který rozpoutal zájem o kultivaci reklam na radnicích napříč republikou. Spolu s multidisciplinárním týmem vydala Kuchařku kultivace pro 200 měst, která řeší projekty ve veřejném prostoru během 4 let volebního období. Zpracovala projekty pro více než 20 radnic v Česku a na Slovensku. Na konferenci představí také projekt taktického urbanismu a výzkumu na Vachově ulici v Brně, kde propojila místní podnikatele, aby se starali o svou ulici. Co projekt přinesl? Jaké jsou další plány?
David Hora se věnuje konzultační arboristice a technologiím modrozelené infrastruktury. Hlavní náplní jeho práce je zkoušení, testování a hledání systémových řešení pro lepší fungování stromů ve městech jež vytváří kvalitnější prostor pro život nás všech. Systémová řešení napříč obory jež se modrozelené infrastruktury dotýkají se snaží propisovat do chodu měst prostřednictvím městských standardů, na jejichž tvorbě a implementaci se podílí zejména v Praze a Brně.
Architekt Petr Pelčák má za sebou řadu ceněných realizací městských staveb i městského prostoru. Přitom stále naráží na odmítavou byrokracii a nesmyslné předpisy. Výsledkem symbiózy obou českých fenoménů je deformace prostoru kolem nás v prostředí postrádající základní pobytové a obytné kvality. V takové situaci zůstávají architekti bezmocní. Jak s tímto stavem společnost naloží?
Iniciátor přestavby a architekt Lukáš Smetana představí vlastní projekt Automatických mlýnů v Pardubicích. Proč se rozhodl pro masivní investici do národní kulturní památky? Co od projektu očekává? V čem mu nejvíc pomohl architekt projektu Zdenek Balík? Jaká je spolupráce veřejného, neziskového a soukromého sektoru? Co chtějí městu přinést?
Dobře napsaná soutěž je základ pro dobrou rekonstrukci každého náměstí. Málokdo ale soutěže vypisuje dobře, ať už z architektonického nebo právnického hlediska. Jan Sedláček z Urban legal shrne nejčastější omyly a proč vedou k tristním výsledkům. Na co je dobré si dát pozor? Dá se odhadnout soutěž, která nedopadne dobře?
Můžete se registrovat na více workshopů současně, navazují všechny v pátek těsně před konferencí a proběhnou také v budově divadla Husa na provázku.
Jak nenechat občany bloudit v budovách úřadů? Jak navigovat návštěvníky měst k místním památkám, kulturním institucím či sportovištím? Jak se neutopit ve vizuálním smogu, ale sdělit správné informace ve správném množství a na tom správném místě? Navrhnout dobrý orientační, navigační a informační systém obnáší víc, než jen zadat veřejnou zakázku na výrobu cedulí do věstníku. O tajemných zákoutích wayfindingu se můžete dozvědět více formou workshopu s odborníky z organizace Czechdesign, která má za sebou například organizaci soutěže a postupnou implementacni Jednotného navigačního systém pro Prahu, nebo výzkum wayfindingu pro nemocnici na Bulovce. Workshop povedou Michaela Holubec Birtusová a Eliška Malečková.
Pátek 8. 11. od 11.00
Strategická kultivace reklam ve městě. Co může udělat radnice a co musí udělat soukromníci? Jak můžou všichni spolupracovat a jak se může zapojit veřejnost? Workshop povede Veronika Rút a neziskovka Naše kultivovaná města a každý účastník workshopu obdrží jeden výtisk Kuchařky kultivace s přehledem legislativy.
Pátek 8. 11. od 13.00
Pojďte společně prozkoumat svět emotivních kampaní! Podíváme se na úspěšné i méně úspěšné kampaně, které mění chování lidí v dopravě – od podpory veřejné dopravy po snižování rychlosti ve městech. Odhalíme tajemství marketingových strategií a poučíme se z komerčních reklamních kampaní. Vyzkoušíme si roli kreativce i sociologa ve snaze najít dokonalý slogan pro snížení parkovacích kapacit ve vašem okolí, zavedení rychlostního limitu 30 km/h ve městě, nebo jak podpořit jízdu na kole do práce. Věděli jste, že 36 % z nás pravidelně dojíždí do práce autem, zatímco na kole pouze 3 %? Do tajů behaviorální psychologie a ekonomie vás zasvětí socioložka Michaela Trtíková z Behavia, která workshop povede.
Pátek 8. 11. od 12.00
Jak mohou vizualizovaná data měnit městskou krajinu i krajinu vnímání? Co udělá graf nakreslený na lavičku na zastávce s kolemjdoucími? Proč může být dobrý nápad vracet data lidem? A jak na to? O tom všem i mnohém dalším se dozvíte na workshopu Magdalény Bohuslavové a Romana Sellnera Novotného z KISK, FF MUNI. Vyzkoušejte si, jak skrze vizualizaci dat a designové myšlení efektivně komunikovat složité a komplexní problémy, jak zaujmout širokou veřejnost a najít odvahu měnit svět kolem sebe. Čeká vás praktická vizualizačně-designová dílna, ukážeme si několik případovek a vše zasadíme do širšího socio-environmentálního kontextu.
Pátek 8. 11. od 14.00